VELKOMMEN!
Dette er et nettverk for yrkesfaglærere på Vg1 Design og Håndverk. Her kan du legge inn eller kommentere undervisningsmateriale for hvordan vi bedre kan ivareta motivasjon, yrkesforankring og elevmedvirkning inn i undervisningen. Del og øk din kompetanse.
Sammen er vi smarte!

Oppgaver



Kompetansemål:

- Visualisere egne ideer overfor kunder og andre medarbeidere


Oppgavetekst: BLOMSTRENDE DESIGN

Ved hjelp av limpistol og lim i vannbad vil det bli et transparent underlag, slik at det enklere kan festes på blomster eller annen pynt. Dette er det valgfritt å benytte seg av. 
Vi skal eksperimentere med levende materialer i kombinasjon med myke og harde materialer. Dette kan bli alt fra et blomstersmykke, hårpynt, bruksgjenstand eller dekor til et rom i valgfri teknikk, materiale og design. Alle deler av arbeidsprosessen fra idé til ferdig produkt skal dokumenteres. 


Yrkesinteresser i denne klassen var: interiør, frisør, kjole og drakt.



Eleven ønsker å bli brudekjoledesigner.
Både tekstil og blomster er benyttet på produktet.
Eleven ønsker å bli frisør.

Eleven er har stor interesse for interiør. 
                                                                          























Tema: Fargesystemer i eget yrke


Kompetansemål
  
Kvalitet og Dokumentasjon:
  • dokumentere og kvalitetssikre egen produksjon og kompetanse på en hensiktsmessig måte
  • bruke digitale verktøy i kvalitetsarbeid og presentasjons- og dokumentasjonsarbeid i tråd med yrkesmessige behov
  • presentere, begrunne og argumentere for egne produkter, tjenester og produksjonsprosesser med tanke på markedsføring og salg
Produksjon:
  • eksperimentere målrettet med teknikker, form, farge, materialer og redskaper
  • bruke farger og formelementer i praktisk arbeid for å skape bestemte uttrykk i produkter
Individuelle
læringsmål:
(den enkelte elev beskriver hva han/hun ønsker å lære av arbeidet,)
Når arbeidet er utført og lagt fram for klassen skal jeg kunne:
(sett opp inntil 2)


Planlegging og gjennomføring:
( oppgavetekst)

1.     Du skal gjennomføre en arbeidsprosess i selvvalgt yrke, tilegne deg relevant teori.
2.     Arbeidet skal dokumentenes skriftlig og med bilder. Dokumentet skal inneholde teori du har fordypet deg i, som er relevant for yrket. 
3.     Arbeidet skal presenteres for klassen.
4.     Du skal jobbe etter alle fasene i PILA. Hvor du selv planlegger, gjennomfører og vurderer eget arbeid.

Rammer:


Oppstart:
Innlevering av plan:
Fremlegg:
Innleveringsfrist:
Veiledere:
Tilgjengelig rom og utstyr:
Vurderings-
kriterier: (Beskrivelse av hva som vektlegges i vurdering av denne konkrete arbeidsoppgaven)


  • Muntlig fremlegg og begrunnelser av eget arbeid.
  • Vurdering av egen læring.
  • Bruk av digitale verktøy.
  • Fargebruk i forhold til planlagt resultat.
  • Bruk av fargesystemer i praksis.




Lykke til J






 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar